als alles met mn vlucht goed gaat...

22 augustus 2010

Hallo lieve mensen,

Tja, zo eindigde mijn vorige verhaal en is precies wat ik had, een raar voorgevoel. helaas bleek dat voorgevoel nogal waar te zijn..

Mn reis uit Utila verliep goed, weer die dure boot terug en toch wel een beetje een opluchting want had er nooit helemaal op mn gemak gevoeld. Veel verkeer voor zo'n klein eiland, bijna geen groente of fruit te krijgen en duiken dat de klok sloeg met veel mensen die er al heel lang waren.. Ook de busreis daarna ging prima en ik was rond 8u s avonds in t hostel in San Pedro. Ik was constant bang dat ik me zou verslapen, maar na n onrustige nacht werd ik op tijd wakker en werd ik, om 4 uur s nachts, met n taxi naar t vliegveld gebracht. Daar kwam ik pas achter wat er zo niet goed zat.. Ik had n ticket geboekt voor 17 SEPTEMBER in plaats van 17 AUGUSTUS!! Achteraf kan ik me herinneren dat ik dat vlak na t boeken moet hebben gezien, maar dat 7 dagen zonder internet in guatamala, of t gezeik in t hostel in Lanquin, of t geldgebrek in Rio Dulce, of een combinatie ervan ertoe hebben geleid dat ik t compleet vergeten ben...

Daar stond ik dan, midden in de nacht op een vliegveld met n verkeerd ticket. T vliegtuig zat vol voor die ochtend en zoals later bleek ook voor de 2 dagen erna. Op vrijdag, gister, zou ik dan pas kunnen hebben gevlogen en dat zou zoveel gaan kosten, dat een busreis zeker goedkoper zou zijn. Als ik had gewacht tot vrijdag, had ik 3 dagen in San Pedro gezeten, een heel saaie provincie stad met ook weinig in de buurt, en daarna had ik aan 1 stuk door moeten reizen om op tijd in San Jose te zijn voor mn vlucht naar huis. Voor de zekerheid de vlucht maar omgeboekt naar vrijdag en op naar t busstation om de mogelijkheden uit te zoeken.

Daar vond ik, na wat rondvragen, een busbedrijf dat me die volgende avond al tot San Jose kon brengen. Omdat t nog vroeg in de ochtend was, ben ik diezelfde dag nog naar de hoofdstad van Honduras, Tegucigalpa, weet je ook alleen maar als je er geweest ben, gereisd in een super deluxe bus. Geslapen in kamers boven t busstation van King Quality, die de volgende ochtend rechtstreeks naar San Jose reed. Na 2 grensovergangen, 5 broodjes, vele herkenningspunten in Nicaragua en heel veel uurtjes rijden, was ik om kwart over 10 s avonds terug in de hoofdstad van Costa Rica.

Daar had ik nog heel veel gezeur met taxichauffeurs die allemaal beweerden dat t hostel om 10 uur dicht zou gaan. n oude truc om je naar 1 van hun hotels te kunnen brengen, maar na 16 uur in de bus en geen zekerheid dat mn reservering bevestigd was, had ik geen zin meer om in discussie te gaan en dus ging ik maar mee. Die overnachting was n dure, maar wel met n warme douche!

De volgende ochtend, t busstation zou op loopafstand van t hotel zijn, bijna n half uur rondjes gelopen, voordat ik doorkreeg dat ook dit niet waar was. Toen maar n taxi gepakt naar t busstation waar bleek dat ze mij ook nog eens geinformeerd hadden met de verkeerde vertrektijden, dus ik moest wachten op de bus van 10u. Dat was laat.. heel laat.. en dat wist ik al op t moment dat ik t kaartje kocht, maar ik wilde toch heel graag naar Panama.

Om 4uur s middags, Panama tijd, n uur verschil, was ik pas bij de grens en toen moest ik nog naar de havenplaats komen en n bootje naar t eiland nemen.. Heb maar weer n dure taxi gepakt, maar anders had ik t nooit gehaald, want ik had 1 van de laatste bootjes naar Bocas del Toro. In t donker kwam ik dan ook aan in mn hostel, genaamd Hostel Heike!!

Bocas del Toro is n eilandengroep aan de carribische kust, vlakbij de grens met Costa Rica en is niet heel toeristisch, hoewel t wel steeds erger wordt, maar heeft wel veel mooie plekken en verschillende activiteiten. Gister ben ik met t lokale busje naar de andere kant van t eiland gegaan. In t water van t strand daar zijn heel veel zeesterren te zien en er lagen er wel tientallen! Helaas moesten veel toeristen ze zo nodig oppakken en uit t water halen.. echt heel jammer, want net als koraal en tropische vissen, zijn t fragiele dieren.. In t busje 2 zusjes uit Nederland ontmoet en samen op t strand gelegen en later gezellig uit eten geweest. Zowaar Hoegaarden witbier gedronken!!

Vandaag n hele tour gedaan, en maar goed dat t mn laatste is, want ik was mn camera vergeten... domdom.. Eerst naar Dolfin bay, waar je dolfijnen kon zien, maar helaas waren er hier maar 2 om iets van 10 bootjes te vermaken.. N paar keer waren ze dichtbij maar meestal doken ze lang onder om weer bij de boten weg te komen. Daarna gesnorkeld op n plek waar t koraal helaas al grotendeels dood was.. Wat lunch gekocht om mee te nemen en daarna door naar de mooiste strandjes van t gebied, echt weer paradijselijk! Over n eilandje gelopen naar n heel rustig strandje, gezwommen in helderblauw water en verder niemand om ons, de mensen uit mn bootje, heen. Dat maakte de tour gelukkig goed..!

Morgen reis ik weer terug naar Costa Rica. Ik blijf nog 1 nacht aan de carribische kust en daarna is t alweer tijd om terug te gaan naar San Jose, voor de 3e keer, haha! T is bijna t eind van mn trip. Nog 1 verhaal over n paar dagen en dan begint t normale leven weer..

Liefs van mij

1. Ella en Maarten:
    22 augustus 2010
    Hey meissie, geniet van je laatste paradijselijke en tropische uren op Bocas. Heel veel liefs van ons!