Bienvenida a Costa Rica!

4 juli 2010 - Santa Teresa, Costa Rica

He lieve schatten.

Eindelijk heb ik me dan naar n computer gesleept om eens iets te typen over mn reis. Ben voorlopig nog niet op veel verschillende plaatsen geweest, maar ben nu dus wel al bijna n week in central america. Hopelijk n niet al te lang verslag van de 1e week bijna (k beloof niets!!;)

Dinsdag ochtend vroeg met de auto naar t vliegveld, we komen in n behoorlijke file terecht 20 km voor brussel vanwege werkzaamheden, helemaal geen rekening mee gehouden, niets gechecked vantevoren, oeps dus.. uiteindelijk ruim een uur later dan gepland rennen we t vliegveld binnen en meteen staat er n melding dat de vlucht vertraagd is, gelukkig! (dan nog wel..). Ingechecked en t moment van de waarheid mn backpack weegt..... 14 kilo! ben zo trots als n pauw!! haha!

na n sloot koffie dan toch maar op tijd door de douane, je weet t nooit met security checks. uiteindelijk in brussel n vertraging ruim 1,5 uur en ik ga zitten rekenen. Heb in New York als t goed is 2,5 uur om over te stappen, maar omdat t de US is bestaat er niet zoiets als 'transit' achter de douane, dus dat betekend door customs, bagage hal, bagage check, her inchecken, security checks en richting gate in minder dan n uur... ai.. gelukkig doet American Airlines waar t goed in is, en is mn volgende vlucht ook vertraagd en dat is maar goed ook, want ik kom 5 min voor de eigenlijke vertrektijd aan bij de gate.. alleen weet ik pas dat ie vertraagd is op t moment dat k aankom.. en ik dus eerst t hele vliegveld door gerend ben ;). t was n lang uur!!

In totaal in Costa Rica dus 2 uur te laat, mn arme transfer man heeft al die tijd op me gewacht. T is dan al donker dus ben erg blij met de vooraf geplande taxi rit. Rond 9u kom ik aan in t hostel; tranquilo backpackers. eerst n douche en dan nog n biertje doen met wat mensen in de 'woonkamer'. Ik ontmoet een jongen uit nederland die naar 9 maanden wereld reis de volgende dag naar huis gaat, een belg die al 5 dagen op zn backpack zit te wachten en een israelisch meisje die net als ik ook net aangekomen is. ik besluit dat zij toch wel de meeste potentie heeft als reispartner ;). Ze heeft met haar vriendin gepland om de volgende dag naar t andere hostel van tranquilo op peninsula nicoya te gaan, lijkt me n top plan, dus ik ga mee.

De reisdag was lang en vermoeiend maar ook heel leuk. een snelbus naar de kust, een ferry en 2 lokale bussen die danielle toepasselijk 'chicken bus' noemt, als er niet 1 naast je zit, dan praten de locals wel zo of voel je je wel zo na 2 uur hobbelen... aan t eind zelfs nog n stuk off road, hilarisch en misselijk makend tegelijkertijd. om 10 voor 6 zijn we dan eindelijk in santa teresa. Danielle (israelisch meisje) is hier al eerder geweest vorig jaar en ze kent n jongen die nu bij n ander hostel werk, dus wij daar heen. Er blijken alleen maar israelies (hoe spel je dat?) te zitten, en zij vinden dat ook niet leuk, dus donderdag switchen we naar tranquilo, ondanks dat t echt veel minder luxe is..

Na 2 dagen chillen, minstens 3 keer per dag de supermarkt bezocht te hebben, jaloersmakende foto's gemaakt te hebben, een mislukte maaltijd gekookt te hebben,(pasta met tomaat zonder kruiden is nogal flauw..) en helemaal lek geprikt te zijn, gister dan maar mn eerste surfles gehad. je moet wat in n dorpje waar niet anders gedaan wordt..

t gaat me verbazingwekkend goed af, als ik eenmaal door de instructeur in de juiste golf geduwd ben (klein detail ;)). t snowboarden helpt om te blijven staan en n pro houding aan te nemen, whoehoe!!, maar de rest is echt bikkelen.. de golven zijn moeilijk hier, veel en snel achter elkaar, dus je komt soms geen meter vooruit.. ook veel golven die niet recht op t strand af komen, daar kan je niets mee.. na bijna 2 uur ben ik echt kapot (ja, lang blijven staan betekend veuuul terugzwemmen...)

zit nu dus met spierpijn in n veeel te airconditioned hok. t heeft net geregend en dat doet t bijna elke avond, maar ik ging ervan uit dat t ongeveer constant zou plenzen, dus dit valt alles mee! de tica's (locals) zijn echt aardig en behulpzaam, je moet wel op je hoeden blijven maar je wordt niet echt besprongen (hooguit voor n taxi bij n bus terminal)

na 4 dagen relaxen in n hammock (hang mat!) wordt morgen weer tijd om verder te gaan, maar niet voordat ik hopelijk nog 1 golf (zelfstandig) heb gesurft en wat foto's heb gemaakt van mn acties! de reis gaat denk ik verder richting binnenland van costa rica, maar eerst stop ik nog in n plaatsje vlakbij voor n waterval en n strand dagje. geen idee of er mensen mee gaan, ik zie t wel.

hou jullie op de hoogte en hopelijk vind ik nog veel meer plaatsen met gratis internet! nu maar even snel mn bed betalen, anders kan ie worden weggegeven, maar zo druk is t hier niet..

liefs, eline

1. puck Neeleman:
    Hai Eline.

Gezellig dat je ook een reisblog hebt. Hopelijk kun je het redelijk bijhouden, er gaat veel tijd inzitten, maar ik zal het vaak nakijken om je te kunnen blijven volgen.
    Heel veel genieten en maak er een onvergetelijke tijd van.
    Liefs, Puck
  2. Karin Köster:
    Ha Elina,
    Wat een leuke reis! Klinkt goed met dat surfen. Peter en Rikke zijn gisteren naar Australië gevlogen (zijn nu nog onderweg). Zij gaan daar een mooie reis maken. (maar wel wat korter dan jij).
    Heel veel plezier en we zullen zo af en toe eens op de reisverslag kijken.

Groeten, karin
  3. sol:
    4 juli 2010
    lekker smulock, klinkt heerlijk. hier in rome ook nog steeds alles top, ik heb er zin in om je na de zomer weer te zien. blijf maar lekker schrijven :)
    kusjes
  4. mariska:
    Hey!

Leuk om je verslag te lezen! We blijven je volgen en zullen ook Linn vertellen over je avonturen :-)

Liefs
  5. Carly:
    He Eline,

Wat leuk om dit allemaal te lezen! Hoe vet dat surfen, en nog blijven staan ook jeeh! Veel plezier verder..

Liefs Carly
  6. Krista W:
    Hee Eline,

Haha grappig om te lezen hoe het je vergaat! En goed om te lezen dat je al wat buddies gevonden hebt!Merkte dat ik toch wel heel jaloers was om te lezen dat jij je gewoon in het avontuur stort, misschien ook een ideetje voor mij? Ik hoop op veeeeel foto's en regelmatige blogs, vind het leuk om je te volgen! Geniet ervan!

Kus kus
  7. Karin:
    Hey Eline!

Klinkt goed zeg! Echt stoer dat je daar alleen aan het reizen bent! Ben jaloers, nu ik dit lees heb ik ook al weer zin om te gaan! En lekker hangmateren (zoals ze dat in Su noemde;)) hihi! Heel veel plezier nog!

xxxx
  8. Yv:
    5 juli 2010
    Smulock!! Klinkt fantastisch!! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Ik blijf je volgen dus blog maar snel meer. Veel plezier daar, geniet ervan! X
  9. Emma:
    5 juli 2010
    Eline! Super leuk dat je ons zo op de hoogte houdt! Ben benieuwd naar je volgende avonturen (en jaloersmakende relax momenten) leuke foto's ook op facebook!!! veel plezier! kus
  10. Ella en Maarten:
    5 juli 2010
    Ha lieverd, geweldig om je verhalen te horen en heel fijn om nog eens na te lezen! Je foto's doen mij weer herinneren aan onze reizen samen naar de tropen. Het is een geweldig avontuur, dus geniet ervan!! Liefs
  11. Heike:
    Elientjee
    Wat vet schattie! Heb het gevoel dat je je al redelijk snel op je plek voelt daar, je stort je gewoon helemaal in die wereld! Echt heel leuk, ben best een beetje jaloers dat je het zo helemaal alleen aandurft!!
    Geniet ervan sjat, wij genieten hier gelukkig ook van een paar straaltjes zon :)

Kuss schat!
  12. Marjolein:
    6 juli 2010
    Hee lieverd! Wat leuk om te lezen!! Ben echt te jaloers nu! En wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Ben benieuwd naar de foto's! Kus